снимка: Стефан Н. Щерев

Всички те, човешки същества, чиито слабости и грехове са скрити зад тънък воал от благоприличие. Колко е нужно, за да паднат маските? Една вечеря!

Премиерата на постановка „Вечерята“, по едноименния роман на холандския писател Херман Кох, се състоя на 22-ри октомври в театър „София“. Поради факта, че пиесата е базирана на бестселър, преведен на над 55 езика, може би по-голямата част от публиката, запълнила абсолютно целия капацитет на залата, беше запозната с историята, която предстоеше да види на сцената. Аз не бях. Нямах представа какво ще ми бъде сервирано.

След угасването на светлините, на сцената наблюдаваме две семейства. Ресторантът е скъп, главните лица са усмихнати, изискани, темите на разговор са типични, дори леко скучни. Двама братя, техните жени, а в отделни сцени – и техните деца. Атмосферата обаче е такава, че самото спокойствие е притеснително.

снимки: Стефан Н. Щерев

Основен въпрос в пиесата е доколко родителите са отговорни за това, което техните деца са, за техните постъпки и действия. Главните герои олицетворяват опозиционни двойки, чиито вулканичен сблъсък ще се случи в рамките на една-единствена вечер. Саможертва – егоцентризъм. Истина – лъжа. Идеално семейство – семеен фалш. Власт, влияние, възможности в лицето на бъдещия министър-председател срещу посредственост, обикновеност, незначителност в лицето на неговия брат – уволнен учител по история. Болна амбиция, стремеж към престиж, прикрити под благородна кауза в лицето на Бабет – младата жена на бъдещия министър-председател и коравосърдечност, неморалност, безчувственост, облечени в майчиното чувство на Клер. Децата им, извършили нещо ужасно, без да им се дава етикет на добри или лоши, са просто продукт на своите родители.

#бюлетин

#театър

Идеята за родителската любов, изпразнена от съдържание, но привидно поставена на преден план, може да се запълни с какво ли не. Превръща ли тази криворазбрана любов децата в неволна изкупителна жертва на своите родители, в отдалечени, осакатени хора, дори в „политически проект“. Къде е границата между родителя и детето, доколко той проектира себе си в детето си, готов ли е да признае грешките си, може ли детето да е огледало на родителите си? Защо така лесно се попада в капана на т.нар. „бедуински морал“ или невъзможността доброто да бъде разграничено от злото.

снимка: Стефан Н. Щерев

„Вечерята“ поражда тежки въпроси, които трудно могат да бъдат преглътнати, въпреки тънкия хумор, умело съчетан с трагичните мотиви. Актьорската игра (Дария Симеонова, Ивайло Герасков, Лилия Маравиля, Михаил Милчев, Пламен Манасиев и студенти от НАТФИЗ „Кр. Сарафов“) е блестяща – нестихващите аплодисменти дълго след края на представлението го потвърждават.

снимки: Стефан Н. Щерев

Следващи дати, в които може да потърсите отговор на гореизброените въпроси, са: 25.10, 29.10, 15.11, 28.11, 10.12 и 18.12.

 

още за четене

Абонирай се

Всяка седмица ще получавате най-новите и четени текстове във вашата електронна поща.

Абонирахте се успешно!

Pin It on Pinterest

Share This