Когато получих шарената обложка на спектакъла, с размер на празнична картичка в подлеза на Софийски университет, очаквах, че това е поредната рекламна брошура, целяща да ми продаде билет за новото заглавие, в репертоара на някой малък и тепърва прохождащ театър. Разгледах картончето и веднага разбрах, че става въпрос за нещо друго. В ръцете си държах изключителна рисунка, която разказва повече, отколкото цяла телевизионна реклама би могла. Оригинална и изпипана във всеки детайл, обложката мигом ме насочи към сюрреалистичното, комедийното и новаторското.

 

Заглавието „Ла Комедия“ беше придружено от надпис „физически театър“, което разпали въображението ми. Занимавала съм се с физически театър и това определено липсва на българските сцени. Трио „Плачкови“ ми звучеше повече като за артисти от циркова трупа и това се оказа съвсем вярно. „Ла Комедия“ определено е онзи липсващ елемент, който дълго бе чакан несъзнателно от българския зрител, за да разчупи стереотипите и да съживи монотонното преповтаряне на класическите заглавия или безпочвеното потъване в психологизъм, които властват на театралните сцени.

 

Трио „Плачкови“ е семейство циркови артисти с богата биография и множество участия на световните сцени, както и куп международни награди. Стефан е родом от Ямбол, завършва цирково училище в Москва (с акробатика), след което става част от трупата на цирк „Кроне“ и цирк „Балкански“. Именно с „Кроне“ в Мюнхен той се запознава с Алина, седмо поколение цирков артист с френско-белгийски произход, и само за няколко седмици пламва любовната искра. Комуникацията е трудна, той говори руски, тя френски, но и двамата говорят отлично езика на тялото. Участията им приключват и тя си заминава. Стефан ѝ изпраща писмо, написано на руски език. Тя го получава и изпраща на баба си – рускиня емигрирала във Франция по време на революцията. Отговорът, който ѝ връща, е: „Това момче иска да се ожени за теб“. Алина отвръща с „Да“ – което е разбираемо на всички езици. И до днес те работят и живеят заедно, като от скоро включват и техния 14-годишен син в представленията.

 

„Ла Комедия“ е авторски спектакъл, в който Алина е режисьор, и е създаден в България. Идеята е вдъхновена от дъщерята на Чарли Чаплин – Виктория Чаплин, с която имат дългогодишно приятелство. Виктория многократно е предлагала на семейството да работят заедно, като по този начин продължават артистичното партньорство, започнало между двата рода. То започва още от времето, когато прадядото на Алина – Джордж Дейвис, е играл заедно с Чарли Чаплин във филма „Циркът“ – един век назад.

#бюлетин

Спектакълът ярко контрастира на установения шаблон на българския драматичен, а и музикален театър, което е огромен плюс. Той като че ли идва, за да освежи атмосферата, да вдъхне нов живот и да предложи нов поглед към създаването на едно театрално представление. По този начин комбинира различни форми на сценичното изкуство – пантомима, физически театър, „комедия дел арте“ (comedia dell arte, комедия на маските), танц и цирково изкуство. Няма еквивалент на този микс от жанрове у нас. Изключително изпипан и добре обмислен спектакъл. В него всяко движение, всеки жест е предварително обмислен, без да бъде преднамерен. На сцената нищо не се случва случайно, но това не пречи на спектакъла да изненадва. Движението идва като реакция на предходното, то разказва, без да илюстрира. Това от своя страна е наистина трудно – да разкажеш дадена история, така че да бъде разбрана, без да използваш нито една дума. Синхронът е възхитителен, а лекотата и отдадеността, с които артистите играят впечатлява.

 

Комедията по начало е по-трудния жанр – предлага множество капани и възможност просто да преповториш нещо, без да му дадеш оригиналност и автентичност. Тук виждаме страхотно майсторство и владеене на себе си и ситуацията, като усещането, което остава, е на безкрайно забавление. Сюжетът е познат, дори банален, заради многократното му интерпретиране във филми и пиеси. Млада жена, влюбена в сцената, мечтае за любов и за Холивуд. Когато най-сетне се качва на сцената и започва да търси себе си, открива своите таланти и разбира, че това, което е търсила, всъщност не е сцената. Само любовта остава център на живота ѝ. Но тази позната история в „Ла Комедия“ звучи по нов начин – безкрайно естествено, с целия наивизъм на главната героиня. Тъкмо в това е силата на артистизма – да предадеш вече предаденото, така че да звучи като за първи път. И историята става уникална.

 

Още един интересен подход е станалото вече модерно и необходимо „разрушаване на четвъртата стена“ и включването на публиката в самия спектакъл. За зрителите вече не е достатъчно само да наблюдават играта, те искат да се включат и сами да станат съавтори на спектакъла. Трио „Плачкови“ дава точно такава възможност. Публиката, понякога без да съзнава, взима участие в представленията, като излиза от зоната си на комфорт в удобната и сигурна седалка.

 

Стефан Плачков е благословен от папа Йоан Павел II по време на едно участие на цирк „Балкански“ в Рим. На частен спектакъл във Ватикана, папата поздравил цялата трупа, спрял се пред него и го погалил по главата. Тогава Стефан целунал ръката му и получил благословия.

 

Връщането назад към пантомимата, към физическата комедия на Чарли Чаплин и към онези изразни средства, които често казват повече, отколкото словото може, поради свободата си и лишения от предразсъдъци жест, е може би ключът към модерното, което все повече се връща към езика на тялото. И това доказва, че за всеки жанр и всеки вид изкуство времето не отминава толкова бързо – винаги има кой да го оцени.

 

Това, че семейството е избрало България, за създаването и представянето на този спектакъл, е голям комплимент. Според Алина, българите са много топли, мили, отворени и в България се диша леко.

 

Следващият спектакъл на „Ла Комедия“ може да бъде видян на 31-ви декември от 15 ч. в Нов Театър НДК.

 

още за четене

#още

Абонирай се и получавай ........

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This